A motoros rendőrök elől nincs menekvés
- Írta: police.hu
- Közzétéve Kék hírek
Megérkezett a jó idő, így a motoros zsaruk is megjelentek az utakon. Mozgékonyságuknak köszönhetően sokkal gyorsabban eljutnak a céljukhoz.

Eleve szigorú kiválasztási folyamat után kezdhet el valaki részt venni a rendőrmotoros képzésen. Az intenzív tanfolyamon minden fontos dolgot megtanítanak, és évente kell letenni újabb és újabb vizsgákat.
Talán ezzel is magyarázható, hogy a motorostársadalomban tekintélyük van a motoros zsaruknak. Hiszen olyan szituációkat tudnak megoldani profin, amit a motorosok döntő többsége nem. Ezért is jó, amikor van rá lehetőség, hogy vezetéstechnikai napokon a motorosok tanuljanak a motoros rendőröktől.
Csongrád-Csanád megyében jártunk, ahol pár perccel találkozásunk után már intézkedniük is kellett.
A találkozó megbeszélése így kezdődött Mészáros Csaba őrnaggyal, az M43-as autópálya-alosztály vezetőjével: „Akkor az M5-ös autópályán, az M43-as autópálya-kihajtó előtti pihenőnél találkozzunk!” A nagy forgalom miatt szinte biztosra lehetett venni, hogy Szegedig találkozni fogunk szabálytalan járművezetővel.
Pár kilométer megtétele után már egy magyar rendszámú kamion kezdett tilosban előzni. Mire megálltunk az M43-as szegedi pihenőhelynél, társa is lett a szabálytalankodónak. Egy szerb kamion.
– A nagy számok törvénye alapján történnek szabálytalanságok ezen az útszakaszon is, sajnos a kamionokra jellemző az előzési tilalom figyelmen kívül hagyása – mondja Mészáros Csaba.
– A biztonságos félreállítás után ellenőrizzük a kamion papírjait, az adatbázisban megnézzük, hogy milyen büntetési előzményei voltak esetleg az ellenőrzött sofőrnek – ezt már Farkas Attila zászlós, a Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság forgalom-ellenőrző alosztályának járőrparancsnoka teszi hozzá. – Jelen esetben egyik megállított kamionnál sem mutatott előzményt a rendszer.
Vitatkozni nem nagyon érdemes a motoros zsarukkal sem, mivel a bukósisakjukra szerelt kamera mindent rögzít. Farkas Attila elmondta, hogy amikor elhalad egy autó mellett, és azt látja, hogy nincs bekapcsolva a sofőr biztonsági öve, rögzíti is egyből a fejkamera.
– Én alapból nagyon figyelem az öv használatát – fejti ki a zászlós. – Ha ilyet látok, akkor a büntetés átnyújtásával együtt kisebb baleset-megelőzési oktatást is tartok. Elmagyarázom, hogy miért is fontos a bekapcsolása. Ami számomra a leginkább felfoghatatlan, az az, amikor valaki a háta mögött köti be az övet. Veszi a fáradtságot, hogy bekösse, csak épp a háta mögött. Érthetetlen! De aztán van, aki a saját kárán sem tanul.
Egy ilyen esetről mesélte a járőrparancsnok: valakinek elmondta, hogy mekkora sebességgel vágódik a légzsák az arcába, ha nincs bekötve a biztonsági öv. Erre az illető azt válaszolta, hogy tudja, mert járt már úgy, ezért is kapcsoltatta ki, hogy még egyszer ne történjen meg.
A Csongrád-Csanád megyei motorosok a megye rendőrkapitányságainak is besegítenek, biztosítási feladatokban vesznek részt. Télen pedig átülnek a civil jellegű szolgálati autókba, és úgy ellenőriznek.
– Mi sokkal mobilabbak vagyunk, ha motoron ülünk, mint ha járőrautóban – magyarázza Mészáros Csaba. – Ha valahol torlódás alakul ki, akkor előre tudunk menni pillanatok alatt, és közbe tudunk avatkozni. Tavaly, amikor a járvány miatti korlátozásokat bevezették, a csanádpalotai autópálya-határátkelőnél 25 km-es sor alakult ki. Ott rendőrautó soha nem jutott volna a sor elejére. Persze ahhoz, hogy ezeket a feladatokat végre tudjuk hajtani, kell a rutin is.
– Egy apa egy rendszám nélküli nagy robogóval közlekedett a kisfiával – magyarázza Farkas Attila. – Amikor meg akartuk állítani, próbált elmenekülni. Ráadásul úgy, hogy a gyerek előtte, a lábtartón állt. Végül megfogtuk, és igazából nem is tudta megmagyarázni, hogy miért is próbált menekülni. Az egyetlen pozitívum az volt, hogy legalább bukósisak volt mindkettőjükön.
Zsaru Magazin