MK NemzKonz ADS 1200x150px 1122

 

Bejelentkezés
Frissítve: 2025 May 1, 22:30

Munkácsy: Krisztus trilógia

Mikor Fehérgyarmatra szüleimhez utaztam, gyakran megálltam Debrecenben, hogy néhány percig gyönyörködjek a Déri múzeumban kiállított Munkácsy Mihály: Krisztus trilógiájában. Közben tanulmányoztam a Munkácsy által alkalmazott stílus irányzatot. A realizmus elvetette a vallási, mitológiai és az allegorikus témákat. A stílus célja az volt, hogy rávilágítson a munkásokat, és a parasztokat sújtó szociális igazságtalanságokra.

munkacsa

Munkácsy korai festői korszakában gyümölcsöztette leginkább a realizmus művészetéből tanultakat. Később más utakon járt. Nála a realizmus romantikus és irodalmias elemekkel telítődött, mert Magyarországon a nemzeti és társadalmi mozgalmak így a romantika is később jelentkezett, mint Nyugat-Európában, ezért a romantika keveredett a realizmussal. 1866-ban festette az önállósulás első fontos emlékét, az Ásító inast. E kép gazdag lélekrajzával, világítási kontrasztjaival már jelezte fejlődése irányát. Talán kevesen tudják, hogy az eredeti „Ásító inas” kép a Szolnoki Galériában látható. A Nemzeti Galériában kiállított fejtanulmánya majdnem akkora, mint a Szolnokon látható alkotás. 1869-ben készült el első világhírt hozó műve, a „Siralomház”, amelyben a magyar szabadságharc utáni betyárvilágból választotta témáját.

munkacsb

Párizsi tartózkodása és az özvegy Cécile Papier de Marches bárónéval kötött házassága biztosította az anyagi hátteret számára, de tárgyválasztását is más irányba terelte. Elfordult a kritikai realizmustól, elvetette a vallási témákat is. Munkácsy betegsége előre haladtával [az örökké kiújuló szifilisz megtámadta Munkácsy idegrendszerét is] visszatért a vallási témákhoz. Az ekkor festett nagyméretű művei közé tartoznak a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota. A Krisztus Pilátus előtt, a diadalmas Krisztust mutatja be, aki sugárzó, fényes fehérségével áll a középpontban és néma nyugalmával győzi le acsarkodó ellenségeit, és a tétovázó római helytartót.

munkacsc

A Golgota nehezebb feladatot jelentett Munkácsinak, mint az első és a harmadik festmény. Azok cselekménye zárt térben játszódik, ezé a szabadban, a Koponyák hegyén. Ott az adott szűk tér segített összefogni az alkotást, itt a hatalmas természeti kép szinte elnyeli a két csoportot. Az egyik csoport Krisztusé és a siratóké, a másik a szemlélődők és eltávozók csoportja.

munkacsd

Munkácsy Mihály életművében kétségkívül a Krisztus-trilógia jelenti az egyik csúcspontot, még akkor is, ha a három mű együttes kiállítására csupán Munkácsy halála után majd száz évvel került sor.

munkacse

Munkácsy a Krisztus Pilátus előtt megfestésekor nem trilógiában gondolkodott, sőt a Golgota után sem gondolt erre. Betegsége miatt gondolt a trilógia harmadik darabjának megfestésére. A harmadik képként Munkácsy egy Feltámadás-kompozíciót tervezett, de 1895-re alkotó ereje már nagyon meggyengült, így csak egy vázlat maradt a nagy tervből.

A betegséggel küzdő művész végül a trilógia harmadik darabját készítette el, az Ecce Homo-t, ami utolsó alkotása lett. A művet 1914-ben Déri Frigyes műgyűjtő, földbirtokos és vállalkozó vásárolta meg, aki 1930-ban az általa alapított debreceni Déri Múzeumnak ajándékozta a művet.

munkacsf

Az Ecce Homo Krisztus arcában a szenvedő, nagybeteg Munkácsy belső önarcképét lehet látni. Pilátus e szavakkal mutatja be őt a népének: Íme, az ember! (Ecce Homo).

Helyi reklám!
Európai - Kínai ételek Vásárosnaményban a Rákóczi parkban
a Polgármesteri hivatallal szemben a "régi" ABC oldalában
Nyitva hétfőtől szombatig 10-19. óráig

kinaibufe

 

 

Helyi reklám!
Európai - Kínai ételek Vásárosnaményban a Rákóczi parkban
a Polgármesteri hivatallal szemben a "régi" ABC oldalában
Nyitva hétfőtől szombatig 10-19. óráig

kinaibufe